Op welke Social media platformen richt jij jouw Food e-Commerce pijlers?

Feb 13, 2023
Gepubliceerd in: Zakelijk
Tegenwoordig is een zakelijk social media-account vrijwel niet meer weg te denken, maar heeft het ook nut om jouw tijd en energie te steken in alle mogelijke social media-platformen? Het komt in ieder geval de effectiviteit niet ten goede. Om die beslissing te maken moet je weten: wie is mijn online doelgroep? En waar kan ik ze vinden? En omdat jij dit moet weten, zochten wij het voor je uit.

Online omzet ruim 43% hoge

Volgens het CBS heeft 71% van de Nederlanders in de eerste helft van 2020 een online aankoop verricht. Dit is 11% meer ten opzichte van 2019. Deze lijn bleef zich positief ontwikkelen. In 2020 is er online 43,5% meer omgezet dan in 2019, de hoogste groei sinds het begin van de statistiek onlineverkopen in 2014. Maar nu komt pas het écht goede nieuws. In de online aankopen top 3 staat maaltijden op nummer 2! (Bron: CBS).

Wie is mijn online doelgroep?

In 2020 zijn de meeste online aankopen op het gebied van etenswaren, drank en maaltijden gekocht door 25- tot 45-jarigen. Dit is een behoorlijk grote groep mensen, daarom bakenen we doelgroep af op basis van leeftijd en gedrag.

In de groep 25 – tot 35- jarigen, zitten de personen die online de meeste aankopen doen. Van deze aankopen bestond 28,9% uit het aanschaffen van etenswaren en drank. 63% van hen heeft online maaltijden besteld.

35 -45 jarigen besteden iets meer aan etenswaren en dranken namelijk 30,3%. Van deze groep heeft 54,6% in 2020 een maaltijd besteld.

Tip: Ondanks dat de groep 45-55 jarigen procentueel minder food-aankopen doet, dan de bovenstaande groepen, staat maaltijden bestellen in hun top drie van online aankopen.

Waar is mijn online doelgroep?

Wellicht voel je het al aankomen maar jouw doelgroep behoort niet tot de grootste TikTok gebruikers. Het heeft dan ook weinig nut om al jouw kostbare tijd en energie hierin te steken. Maar waar dan wel? Onderstaande tabel geeft weer waar jouw doelgroep actief is.
newcom-socialmedia-onderzoek-2020-768x411.png 108.2 KB
(Bron: newcom, social media-onderzoek 2020)
Dankzij het Newcom-onderzoek weten we nu dat na WhatsApp, Facebook het belangrijkste social media platform voor onze doelgroep is. Het voelt waarschijnlijk logisch om te starten met Instagram nadat je Facebook hebt opgericht. Maar als we naar de cijfers kijken, is het effectiever om je energie in een YouTube-kanaal te steken.

Essentiële content-fasen


Nu je weet wie jouw online doelgroep is, en waar je hen kan vinden is het zaak om te achterhalen in welke fase van het aankoopproces je hen kunt triggeren. Onderstaand een aantal fasen waarmee je rekening moet houden als je content gaat maken voor jouw doelgroep. Simpel gezegd: Ook al heb je de juist doelgroep voor ogen, wil dat niet zeggen dat iedereen binnen die doelgroep meteen wat wil kopen. Pas je uiting hier dus op aan.

1. Moet men nog kennismaken met jouw organisatie of weten ze al wie je bent? Door slim in te spelen op vragen die potentiële klanten al in een vroeg stadium hebben, kun jij zorgen dat je online zichtbaar bent voor jouw doelgroep. Zo kun je op een efficiënte wijze de juiste mensen laten kennismaken met jouw product of dienst.

2. Waarom zouden ze bij jou bestellen? Als mensen weten welk product jij verkoopt, betekent dit niet automatisch dat ze dit ook bij jou zullen aanschaffen. Want ze kunnen net zo goed naar de concurrent gaan. Als iedereen de ‘beste kwaliteit’ heeft, is dat een belangrijke waarde, maar niet heel bijzonder. Juist daarom moet jouw organisatie zich onderscheiden.

3. Het moment is daar. Jouw potentiële klant weet wie je bent én wat hij bij jou kan bestellen. Dit is hét moment om hem te verleiden met jouw aanbod. Geef ze alle reden om klant bij jou te worden.

4. Bouw een relatie op. Als een klant eenmaal bij jou heeft gekocht en tevreden is, zal de stap naar weer een aankoop makkelijker zijn. Dat is veel effectiever dan weer een nieuwe doelgroep aanboren die jouw bedrijf nog niet kent. Het kan dus heel effectief zijn op een Facebook-advertentie te draaien onder jouw bestaande volgers (of zelfs klanten).

5. Uiteindelijk wil je ambassadeurs hebben. Bestaande klanten die actief reclame maken voor jouw organisatie. Dat klinkt misschien als utopie. Toch is dit zeker mogelijk. Als je echt wilt groeien met jouw organisatie, dan start je met het creëren van fans. Overtref de verwachting van de klant, kwalificeer loyale klanten en biedt hen alle tools om ambassadeur te worden.

Gerelateerde artikelen: