Van offline naar online klantencontact: zo hou je het persoonlijk

Feb 13, 2023
Gepubliceerd in: Zakelijk
Online maaltijden bestellen en op internet speuren naar een leuk restaurant voor vanavond zijn de normaalste zaken van de wereld geworden. Het klantencontact neemt daarmee een hele andere vorm aan: vooraf moet je toch vooral via online kanalen de show stelen om in aanmerking te komen als food- of horecaondernemer. Maar hoe houd jij het klantencontact nu ook bij online communicatie persoonlijk en authentiek? We geven je vijf tips! 

Tip 1. Personaliseer jouw webpagina en klantencontact

Zorg dat je ook online herkenbaar bent: communiceer met jouw eigen tone-of-voice, beeldtaal en in jouw huisstijl. Bij online bestelplatform Bistroo.nl kun jij als food- of horecaondernemer jouw pagina personaliseren zoals jij dat wilt.

Tip 2. Geef jouw organisatie een gezicht
 

Goed beeldmateriaal is de sleutel tot persoonlijke communicatie en een persoonlijk gevoel bij klantencontact. Denk goed na over wat jouw foodbedrijf of restaurant typeert en vraag een goede fotograaf dit in beeld te brengen. Wil je de nadruk op een gezellige sfeer of juist rustige ambiance leggen? Wie zijn de gezichten achter het bedrijf? Geef online klanten een kans om een beeld te vormen bij jouw organisatie en creëer op die manier een gevoel van vertrouwen.

Tip 3. Stem content goed af op verschillende doelgroepen
 

Wanneer je informatie hebt over verschillende groepen klanten, is het verstandig je communicatie hier waar mogelijk op aan te passen. Dit zou je tenslotte in het echt ook doen. Wanneer je een oude dame aan tafel hebt zitten communiceer je waarschijnlijk anders met diegene dan wanneer je een jonge scholier moet bedienen. En wanneer je een vleesliefhebber aan tafel hebt zitten zul je andere dingen van het menu uitlichten dan wanneer je het tegen een gepassioneerde vegan hebt.   

Denk na over de verschillende behoeften van jouw klanten, en zorg dat jouw boodschap hierop aansluit. Door klanten en online bezoekers enkel van relevante informatie te voorzien, zal het niet als spammerig of storend ervaren worden, en ontwikkelen mensen een positieve attitude ten opzichte van jouw organisatie.

Tip 4. Bied persoonlijke acties en kortingen aan
 

Op Bistroo.nl is het als food- en horecaondernemer mogelijk om zelf kortingen in te stellen en cadeaubonnen te maken. Verras trouwe klanten eens met een korting, en laat op die manier je waardering blijken! Let bij het gebruiken van kortingscodes wel op de hoogte van de korting, de frequentie en kies zorgvuldig waarop de korting van toepassing is.  

Te hoge kortingen kunnen ertoe leiden dat consumenten jouw product niet meer serieus nemen, terwijl te lage kortingen niet voldoende stimuleren om een aankoop te doen. Wanneer je vaak kortingscodes verspreidt, kan het effect zijn dat mensen gaan wachten op de volgende korting en geen aankopen doen zonder korting. Zorg daarom dat de korting exclusief is en ook voelt als een bijzonder cadeautje.

Tip 5. Waarborg klantencontact: blijf in contact

Zorg dat je de communicatie met de klanten zelf in de hand houdt, ook online. Toegang tot klantinformatie is hiervoor belangrijk, en die krijg je met lang niet ieder platform. Neem daarom het heft in eigen hand en zorg dat je zelf weet wie jouw klanten zijn, en dat jullie direct met elkaar in contact kunnen komen. Zo blijf je op de hoogte van waardevolle ontwikkelingen onder jouw klanten en kun je hierop inspelen, en kun je jouw klanten hier ook weer van op de hoogte stellen. Weten wat er speelt en je hiertoe verhouden is erg belangrijk voor een persoonlijk gevoel. 

Gerelateerde artikelen: