Van start met een digitale nieuwsbrief in 5 stappen

Feb 13, 2023
Gepubliceerd in: Zakelijk
Wil je aan de slag met een digitale nieuwsbrief? Slim! Mailings zijn niet meer weg te denken uit de digitale klantcommunicatie, en zorgen ervoor dat jij on top of mind blijft van jouw doelgroep. Bedrijven in alle sectoren kunnen baat hebben bij een email nieuwsbrief: of je je nu op consumenten of bedrijven richt, je communiceert altijd met mensen. Volg de stappen in dit artikel, en zorg dat mensen weten wie jij bent en wat je te bieden hebt.

Waarom een digitale nieuwsbrief?

Je kunt jouw (potentiële) klanten op verschillende manieren bereiken en enthousiasmeren. In jouw e-commerce strategie zul je misschien starten met een website en/of webshop, en social media strategie, zodat je goed vindbaar bent en de juiste informatie communiceert. Maar waarom zijn digitale nieuwsbrieven een goede aanvulling op jouw communicatieplannen?

Nieuwsbrieven stellen je in staat om jouw (potentiële) klanten en relaties snel én goedkoop op de hoogte te stellen van wat er binnen jouw onderneming speelt. En je kunt de inhoud ook steeds verder personaliseren. Bindt relaties aan je door ze te voorzien van relevante informatie en exclusieve kortingen, en zorg bovendien dat je in hun hoofd blijft zitten. Met deze stappen maak je een goed doordachte start met jouw digitale nieuwsbrieven, en haal je het optimale uit je klantenbestand.

Zo ga je van start met digitale nieuwsbrieven

Zie niets over het hoofd met dit stappenplan voor jouw digitale nieuwsbrief.

1. Formuleer je doel: wat wil je met jouw digitale nieuwsbrief bereiken?

Voordat je van start gaat met het sturen van mailings, moet je goed nadenken wat jouw doel is. Hoe gaan de nieuwsbrieven bijdragen aan het succes van jouw zaak en klantenbinding? Wat voor nieuws wil je gaan delen, en is een digitale nieuwsbrief hier het juiste kanaal voor? En misschien wel het allerbelangrijkste: wat wil je dat jouw klanten gaan doen na het ontvangen van jouw nieuwsbrief?

Een doel kan bijvoorbeeld zijn om meer reserveringen te genereren, of het verhogen van het aantal terugkerende bezoekers. Je stemt de inhoud, vormgeving en timing van jouw digitale nieuwsbrief af op jouw doel.

2. Bepaal wie jouw doelgroep is

Voor wie schrijf je de nieuwsbrief? Wie wil jij tot een bepaalde actie aanzetten? Dit is jouw doelgroep. Dat kunnen bijvoorbeeld restaurantgasten, klanten bij jouw foodbedrijf of inkopers van cateraars zijn.

Probeer deze mensen te motiveren zich in te schrijven voor jouw digitale nieuwsbrief. Bijvoorbeeld door een poster met inschrijflinkje in de toiletten op te hangen en door mensen te overtuigen dat er ook iets voor hén in zit. Als eerste op de hoogte zijn van het nieuwe maandmenu bijvoorbeeld, of exclusieve acties en kortingen delen via de nieuwsbrief.

3. Creëer relevante mailings

Om jouw doelgroep te voorzien van relevante informatie, moet je ze eerst goed leren kennen. Wat beweegt ze, wat vinden ze belangrijk? Als je een beeld hebt van wie de mensen in jouw doelgroep zijn, kun je ze namelijk ook nieuws vertellen dat zij interessant vinden. 

Vinden ze het bijvoorbeeld heerlijk om in de watten gelegd te worden? Deel bijvoorbeeld positieve recensies van jouw restaurant of vakprijzen waarvoor je genomineerd bent, en waarom jullie het leveren van kwaliteit zo belangrijk vinden. Steekt jouw doelgroep zelf ook graag de handen uit de mouwen om iets lekkers op tafel te toveren? Deel dan tips uit de keuken, of adviseer over passende wijnen bij bepaalde gerechten. Kunnen ze deze gelijk bij jullie komen proeven 😉.

Je kunt jouw doelgroep ook opdelen in subgroepen, zodat je de inhoud van jouw communicatie kunt afstemmen op de personen waar je je toe richt.

4. Maak jouw digitale nieuwsbrief mooi op

Niet alleen de boodschap, maar ook de vormgeving is van belang bij het behalen van jouw doelen met een mailing. Zorg ten eerste voor een herkenbaar beeld: iemand moet zonder de tekst te lezen eigenlijk al weten dat de nieuwsbrief bij jou vandaan komt. Dit bereik je door een uniforme merkidentiteit te handhaven: wees consistent in kleurgebruik, stijl en lettertypen.

Zorg daarnaast dat je stuurt op jouw doelen. Is jouw doel het aantal reserveringen verhogen? Maak reserveren via de nieuwsbrief dan laagdrempelig en zichtbaar door bijvoorbeeld een Call-to-Action button toe te voegen: een knop die direct linkt naar de reserveringspagina op jouw website.

5. Verstuur jouw mailing op het juiste moment

Én met de juiste frequentie. De E-mail Benchmark 2022 geeft aan dat de donderdag de populairste dag van de week is om mailings uit te sturen. 12:00 uur is het populairste tijdstip. Dat betekent niet dat dit meteen de beste momenten zijn. Dit verschilt sterk per doelgroep, dus ga hier zeker eens mee testen.

Verschillende bedrijven volgen verschillende strategieën. Zo stuurt E-commerce platform Emerce nieuwsbrieven altijd in de ochtend, zodat ‘ie boven in je mailbox zit als jij je dag begint. Rituals kiest bijvoorbeeld juist voor uiteenlopende tijden. Wanneer jij hun nieuwsbrief ontvangt is dus altijd een verrassing. 

Minstens zo belangrijk is de frequentie waarmee jij digitale nieuwsbrieven verstuurd. Er zijn bedrijven die dagelijks mailings sturen, maar sommigen kiezen er ook voor dit eens per maand te doen. Ook hier is geen gouden regel: per organisatie en doelgroep is dit verschillend. Als restauranthouder zijnde wil je waarschijnlijk niet te vaak een digitale nieuwsbrief versturen, want je hebt waarschijnlijk niet iedere dag relevant nieuws voor jouw klanten. Zolang je relevant nieuws deelt, zal jouw digitale nieuwsbrief met plezier gelezen worden!


Gerelateerde artikelen: