Horeca personeel vinden is nu misschien wel moeilijker dan ooit. Het is voor de horeca altijd al lastig geweest om personeel te vinden, onder andere door de relatief lage salarissen en tekorten aan koks. De drie lockdowns waar de horeca mee te kampen heeft gehad in combinatie met de krappe arbeidsmarkt hebben het werven van personeel voor de horeca verder bemoeilijkt. Willeke Stam, medeoprichter en –eigenaar van Buro Aangenaam, kan inmiddels al veel succesverhalen over het recruiten van horecapersoneel op haar naam schrijven. In dit artikel deelt ze handige tips en inzichten om van jouw recruitmentactiviteiten wél te laten slagen. Personeelstekort in de horeca: zo kunnen we het verklaren
Hoera! De horeca mag haar deuren weer openen en draait weer op volle toeren. Voor veel ondernemers in dit vakgebied een langverwachte verlossing, maar wel eentje die direct een gigantische uitdaging met zich meebrengt: de tent moet weer bemand worden. Doordat de horeca in de afgelopen twee jaar maar liefst drie keer haar deuren heeft moeten sluiten, heeft een groot deel van het personeel de keuze gemaakt een ander pad te bewandelen.
“Veel horecamedewerkers hebben tijdens de eerste sluiting al de overstap gemaakt naar een (bij)baan in de supermarkt. Hier liggen de salarissen ongeveer gelijk, maar werkt het personeel op vaste en voorspelbare tijden,” legt Willeke uit. “Daarnaast hebben bij latere sluitingen veel horecamedewerkers gekozen om bij de GGD of de overheid aan de slag te gaan, waar ineens veel arbeidskrachten nodig waren en waar salarissen verdiend worden waar de horeca niet mee kan concurreren. Op termijn zal de werkgelegenheid hier afgeschaald worden, maar nu is dit zeker nog een oorzaak van de problematiek voor de horeca.”
Hoe kun jij als horecaondernemer ondanks de uitdagende omstandigheden wel aan goed personeel komen? We geven je een aantal tips om horecapersoneel te werven. Die worden hieronder verder toegelicht.
- Richt je op de juiste doelgroep
- Wees onderscheidend
- Maak contact laagdrempelig
- Zet foto’s en video’s in om een indruk te geven van de werkvloer
- Zet je eigen medewerkers in
Hoe en waar vind ik dan personeel?
Tip 1. Richt je op de juiste doelgroep
“Wat ik veel zie is dat restauranthouders hun zoektocht naar personeel starten door oproepjes te plaatsen via hun social media kanalen en posters op te hangen in het restaurant. Hiermee bereik je in de eerste plaats alleen geen potentiële medewerkers, maar juist je gasten. En dit kan onvrede bij gasten juist versterken wanneer ze inderdaad lang op hun bestelling moeten wachten. Denk dus eerst eens goed na wie potentiële nieuwe medewerkers zijn en waar je deze mensen kunt bereiken,” vertelt Willeke. “Het is belangrijk om een onderscheid te maken in wat je communiceert via welke kanalen en naar wie.”
Hoopgevend is het feit dat maar liefst 64% van de werkende bevolking openstaat voor een nieuwe baan. Slechts zo’n 10-11% is echter actief op zoek. Deze groep kun je goed bereiken via zoekplatformen als Indeed, maar de veel grotere groep mensen die latent op zoek is zal niet snel op een vacatureplatform kijken. Als het je lukt om deze groep mensen wél te bereiken, is de kans dat jij je vacatures succesvol opvult vele malen groter.
Maar hoe kun je dan wél de juiste doelgroep aanspreken met jouw vacature? “De horeca richt zich meestal op millenials en de zogenoemde ‘generatie Z’. Dit zijn jongeren en volwassenen in de leeftijdscategorie van 18 tot 40 jaar oud. En wist je dat 73% van de millenials aan een baan komt via social media? Door bijvoorbeeld actief campagnes te draaien op Facebook en Instagram kun je millenials goed bereiken, generatie Z bereik je goed via Instagram, TikTok en Snapchat,” aldus Willeke.
Tip 2. Wees onderscheidend
Zorg er in je communicatie voor dat het duidelijk wordt wat jou als werkgever bijzonder en beter maakt dan anderen. Doe dit bijvoorbeeld door secundaire arbeidsvoorwaarden af te stemmen op de behoeften van je doelgroep. Wat vindt jouw potentiële personeel belangrijk? Zoek je naar studenten? Dan kun je bijvoorbeeld aangeven dat er in de roosters rekening gehouden kan worden met tentamenweken.
Een vacature is de uitgelezen plaats om aan te geven hoe jij je onderscheidt van andere restaurants. Noem bijvoorbeeld hoe de fooi verdeeld wordt, dat er een sterren kok in de keuken staat, dat bedrijfskleding gewassen wordt, dat er met bepaalde producten gewerkt wordt, welke shifts er gedraaid worden of andere zaken waarin jullie uitblinken die relevant zijn voor toekomstige medewerkers. Blijf vooral weg van standaardteksten; daarmee ga je jezelf niet onderscheiden. En geef ook duidelijkheid over de hoogte van het salaris als dit mogelijk is: ‘marktconform’ zegt eigenlijk niets. Werkgevers en bemiddelaars lijken steeds beter door te hebben dat de aanwezigheid van een
salarisindicatie in een vacaturetekst een belangrijke factor is in de afweging om wel of niet te solliciteren: we zien dat salarisindicaties steeds vaker gegeven worden.
“Verder is het belangrijk dat je met jouw vacatures daadwerkelijk jouw doelgroep enthousiasmeert. In de horeca-branche zien we bijvoorbeeld dat het inzetten van een beetje humor bij het werven van personeel goed werkt.”
Tip 3. Maak contact laagdrempelig
Geweldig als het je gelukt is om jouw doelgroep te bereiken en enthousiasmeren, maar hoe zorg je er nou voor dat ze daadwerkelijk de stap zetten om te solliciteren? “Vooral bij generatie Z merken we dat het werkt om contact zo laagdrempelig te maken. Solliciteren via een whatsappje is tegenwoordig helemaal niet raar meer,” vertelt Willeke. Onder andere de Action heeft al laten zien dat dit heel effectief blijkt onder jongeren en jongvolwassenen: dagelijks ontvangen ze zo’n 70 sollicitaties via dit kanaal. Stem je sollicitatieprocedure dus af op welke sollicitanten je wilt aantrekken. “Wanneer je op zoek bent naar een kok, vind je het vast niet belangrijk dat deze persoon een goede sollicitatiebrief kan schrijven. Bij zo’n functie draait het om hele andere vaardigheden.”
Het is bovendien goed om te weten dat de kans dat een sollicitant reageert op jouw vacature twee keer zo groot is wanneer hij of zij al eerder iets van jouw restaurant of bedrijf voorbij heeft zien komen. Activiteit via kanalen als social media heeft dus zeker zin – zorg daarom ook dat je zichtbaar bent met ander soort content.
Tip 4. Zet foto’s en video’s in om een indruk te geven van de werkvloer
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Maar zonder tekst is een vacature weinig informatief. Gebruik daarom foto’s en video’s om jouw vacatures te versterken. “Met foto’s kun je een goed beeld geven van de sfeer in jouw restaurant en van wat voor team iemand onderdeel kan gaan uitmaken. Zo maak je jouw vacature toegankelijker en menselijker, en neem je gelijk een drempel weg om te solliciteren.”
Tip 5. Zet je eigen medewerkers in bij het werven van personeel
Je kunt op verschillende manieren hulp krijgen van je eigen team bij het werven van nieuw talent. “Gebruik ze bijvoorbeeld als referenties op een creatieve manier, bijvoorbeeld door interviews te delen van medewerkers die intern enorme stappen hebben gezet in plaats van door zelf droog te benoemen dat de doorgroeimogelijkheden goed zijn. Laat jouw medewerkers zélf vertellen waarom het zo leuk is om bij jou te werken, in plaats van dat je het over jezelf zegt,” stelt Willeke voor. Hierin zijn de mogelijkheden oneindig en kun je jezelf wederom onderscheiden.
“Wat ook goed werkt bij het werven van nieuw horecapersoneel is het inzetten van ‘referral recruitment’. Wat dit precies inhoudt? Je zet je huidige medewerkers in voor het aandragen van nieuwe medewerkers en zet hier een beloning tegenover. Bijvoorbeeld een geldbedrag, een diner bon of weekendje weg, afhankelijk van het dienstverband van de nieuwe medewerker.”
Hoe kunnen horecaondernemers het beste gebruikmaken van social media-platforms zoals Facebook, Instagram, TikTok en Snapchat om potentiële werknemers aan te trekken?
Horecaondernemers kunnen het beste gebruikmaken van social media-platforms door actief campagnes te draaien op platforms zoals Facebook en Instagram om millennials te bereiken, terwijl platforms zoals Instagram, TikTok en Snapchat effectief kunnen zijn om generatie Z aan te spreken. Door gerichte inhoud te delen die de werksfeer, teamdynamiek en voordelen van werken in de horeca benadrukt, kunnen ondernemers potentiële werknemers aantrekken.
Welke specifieke strategieën kunnen horecaondernemers gebruiken om latent werkzoekenden aan te trekken?
Horecaondernemers kunnen specifieke strategieën gebruiken, zoals het inzetten van gerichte sociale media-campagnes, het aanbieden van flexibele werkschema's die aantrekkelijk zijn voor potentiële werknemers en het benadrukken van de unieke voordelen van werken in de horeca om latent werkzoekenden aan te trekken
Hoe kan de horeca efficiënter omgaan met sollicitatieprocedures, vooral bij het aantrekken van jongere generaties?
De horeca kan sollicitatieprocedures efficiënter maken door het sollicitatieproces laagdrempeliger te maken, zoals het toestaan van solliciteren via WhatsApp, het benadrukken van de mogelijkheden voor groei en ontwikkeling binnen het bedrijf en het inzetten van foto's en video's om een realistisch beeld van de werkomgeving te geven.