Bestellen met QR code: wat vinden jouw gasten hiervan?

Feb 13, 2023
Gepubliceerd in: Zakelijk
In een restaurant of café met QR-code bestellen: het is steeds vaker mogelijk. Met name tussen de lockdowns door werd dit een populaire optie voor contactloos bestellen. Wat zijn de voor- en nadelen van een QR code oplossing, en wat vinden jouw gasten er eigenlijk van? Bas Geelen, Creative & Marketing Director bij Bistroo, zet het voor je op een rijtje in dit artikel. 

Aan tafel bestellen via een smartphone of tablet is niet iets dat pas sinds de lockdowns kan. Al jarenlang bestel je bij veel all-you-can-eat restaurants al via een soort tablet aan tafel in plaats van bij een medewerk(st)er. Toch zijn de aantallen QR codes op tafeltjes flink toegenomen tijdens de coronacrisis. En dat kan ook, want bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone om de code mee te scannen en snapt ook waar deze voor bedoeld is. Waarom kiezen horecaondernemers voor deze oplossing, en zijn de gasten hier eigenlijk wel blij mee? 

De voordelen van bestellen via QR code

Meer tafels bedienen met minder personeel
Personeel vinden in de horeca is misschien wel moeilijker dan ooit. Jouw gasten zelf laten bestellen en betalen scheelt jouw team veel tijd. Gasten kunnen gelijk bestellen wanneer ze en keuze hebben gemaakt en rekenen direct af. Horecaondernemers met grote terrassen vinden dit al helemaal ideaal: er hoeven veel minder loopbewegingen gemaakt te worden voor het opnemen van bestellingen en brengen van de rekening. Zo kan jouw team zich richten op het welkom heten, adviseren en rondbrengen van bestellingen.

Kortere wachttijden

De 32-jarige horecafan Ellen geeft aan niet haar keuze voor een terras af te laten hangen van de aanwezigheid van een QR-code om mee te bestellen, maar wel dat ze lang wachten vervelend vindt. Bij personeelskrapte kan dit dus een oplossing vormen om te zorgen dat gasten snel kunnen bestellen.

Meer flexibiliteit

In tegenstelling tot bij geprinte menukaarten, kun je jouw menu eenvoudig wijzigen wanneer je werkt met een QR oplossing. Is er een aanpassing nodig in de prijzen, wisselt jouw menu per seizoen of kan een bepaald ingrediënt tijdelijk niet geleverd worden? Je past de kaart in no-time aan, geen gedoe met nieuwe kaarten printen of prijzen aanpassen.

Hogere omzet

Er mag dan minder fooi worden gegeven bij het online bestellen en betalen, het is wél goed voor de omzet. De manager van Vapiano geeft bijvoorbeeld aan een flinke omzetstijging te hebben gezien na de omschakeling naar bestellen en betalen via QR-codes op tafel. Voorheen stonden gasten hier in de rij om te bestellen en kregen ze direct hun eten mee naar de tafel. Ook horecagast Stef van 25 geeft aan dat, ook al vindt hij even wachten op het terras af en toe echt niet erg, bestellen met een QR-code er toch toe leidt dat ze vaak dat extra rondje bitterballen bestellen. 

Mogelijke nadelen van bestellen via QR code


Fysieke menukaart niet onmisbaar

Nancy Peels, mede-eigenaar van Lunch & More in Eersel, merkt dat niet alle klanten de fysieke menukaart zomaar kunnen missen. “Jonge mensen maken bij ons het meeste gebruik van bestellen via de QR-codes op tafel. De wat oudere mensen vinden het toch het fijnst om iets uit te kiezen op een fysieke menukaart en bij een medewerker te bestellen. Daarom bieden wij beide aan.” Horecaganger Stef van 25 vindt het geen probleem om via zijn smartphone het menu te bekijken. “Eigenlijk vind ik het wel hygiënisch dat je geen kaart nodig hebt die al veel mensen in handen hebben gehad. En ook milieutechnisch is een online menukaart eigenlijk wel slim. Dan hoef je natuurlijk niet steeds nieuwe kaarten te printen,” legt hij uit.

Minder fooi

“Er wordt dankzij de digitalisering en het afnemen van contante betalingen sowieso al steeds minder fooi gegeven”, vertelt sectorbestuurder Edwin Vlek van FNV Horeca. Via apps geeft naar schatting slechts 80% van de gasten fooi, deels omdat ze niet weten waar dit terechtkomt. Met de QR oplossing van Bistroo weet je zeker dat het fooienbedrag direct wordt overgemaakt naar het restaurant, en bepaalt het restaurant zelf vervolgens de verdeling. Net als bij een fooi in cash.

Minder gastcontact
 
Doordat gasten via een QR-code bestellen en afrekenen via hun smartphone of tablet, is er op deze momenten minder gastcontact dan voorheen. Maar minder gastcontact betekent niet meteen minder gastvrijheid: medewerkers kunnen waarschijnlijk zelfs meer de tijd nemen om gasten welkom te heten, vragen te beantwoorden en een praatje te maken. 

Zelf een QR-code oplossing inzetten?

Er zijn verschillende afwegingen die je als horecaondernemer kunt maken om met een QR bestelsysteem te gaan werken. En het mooie is: het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Genoeg horecaondernemers die bestellen met QR-code aanbieden, maar daarnaast fysieke menukaarten op de tafels laat liggen en zelf bestellingen opnemen voor de mensen die dit wél prettig vinden. Er is niet één optimale oplossing die voor iedereen het beste werkt. 

Wil je op een laagdrempelige manier proberen of een QR-oplossing meerwaarde heeft voor jou? Neem dan zeker eens contact op met ons team.

Gerelateerde artikelen: