Ben jij een horecaondernemer en wil je aan de slag met social media, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen en hoe je dit aanpakt? In dit artikel geven we jou concrete tips en praktische richtlijnen waarmee je meteen aan de slag kunt: zet jouw eigen social media strategie op!
Social media beïnvloedt restaurantkeuze
Misschien staat social media nog niet hoog op jouw prioriteitenlijstje. Echter, het kan voor jou als horecaondernemer van grote meerwaarde zijn binnen jouw online strategie. 75% van de mensen geeft namelijk aan dat social media content invloed heeft op de keuze voor een restaurant. Naast jouw eigen website, zichtbaarheid op Google en andere externe platformen is het dus een belangrijk visitekaartje.
Deze cijfers blijken uit onderzoek van de
Restaurant Monitor, waarbij voornamelijk naar Facebook en Instagram gekeken is. Echter, op welk kanaal jij met jouw restaurant het meest succesvol bent is sterk afhankelijk van welke gasten je naar jouw restaurant toe wilt trekken. Factoren als leeftijd zijn bijvoorbeeld van grote invloed op wie je via welk kanaal bereikt.
Gelukkig hoef je niet alles zelf te doen, want niet minder dan 25% van de restaurantgasten deelt foto’s van hun bezoek via social media. Dat kunnen bijvoorbeeld een story zijn op Instagram, foto’s op Google Maps of een post op Facebook. Stimuleer dit, én zorg dat ze jouw restaurant ook ‘taggen’. Niet expliciet, maar bijvoorbeeld door te zorgen voor goed licht, mooie gerechtjes en een prettige inrichting. Want mond-op-mond reclame, ook online, kan één van de meest waardevolle promoties zijn.
Aan de slag met jouw social media strategie
Een social media strategie helpt je een consistente boodschap uit te dragen en zo mensen aan je te binden. Volg deze stappen om succesvol van start te gaan met jouw strategie.
- Kies de kanalen waar jij je op wilt richten
- Bepaal strategische thema’s
- Bepaal frequentie en stijl
- Maak posts en een social media planning
- Groei door met jouw kanalen
Stap 1. Kies de kanalen waar jij je op wilt richten
‘Social media’ is inmiddels best een breed begrip. Het social media landschap is flink uitgebreid de laatste jaren. Zo zijn er nieuwe kanalen bij gekomen en valt Whatsapp bijvoorbeeld ook onder sociale media. Met
10,9 miljoen gebruikers was Whatsapp in 2021 in Nederland het populairste kanaal, gevolgd door Facebook met 10,1 miljoen gebruikers. YouTube bekleedde de derde plaats met 8,8 miljoen gebruikers, gevolgd door Instagram met 4,9 miljoen gebruikers. Daarna komen TikTok, LinkedIn, Pinterest, Twitter en Snapchat.
Dit betekent niet automatisch dat het meestgebruikte kanaal het meest geschikt is voor jouw social media strategie. Onder restauranthouders blijven Facebook en Instagram doorgaans de beste kanalen om restaurantgangers aan te trekken en aan zich te binden. Via Facebook kun je naast het delen van updates ook vaste informatie toevoegen, reviews verzamelen en contact met (potentiële) bezoekers leggen. Instagram is bij uitstek een sterk kanaal omdat je hier met foto’s een goede sfeerimpressie van jouw restaurant kunt geven.
Stap 2. Bepaal de strategische thema’s
Waar wil je over gaan posten? Denk na welke thema’s jij voorbij wilt laten komen op jouw social media kanalen. De nadruk kan per kanaal anders liggen. Op LinkedIn zul je je waarschijnlijk meer gaan richten op grotere bedrijfsupdates, terwijl Instagram en Facebook juist heel geschikt zijn voor regelmatige updates over bijvoorbeeld de nieuwe menukaart, een nieuwe collega in de bediening, evenementen en gewijzigde openingstijden.
Voorbeelden van strategische thema’s zijn expertise (bijvoorbeeld laten zien dat er bij jullie gecertifieerde sommeliers rondlopen), duurzaamheid (wanneer dit een belangrijk speerpunt is van jullie restaurant), feestdagen (als het hele restaurant oranje kleur met Koningsdag of als jullie een speciaal kerstmenu hebben), personeelsupdates (wanneer je het leuk vindt collega’s voor te stellen) en restaurantupdates (bijvoorbeeld als je wilt posten over trainingen die jouw team gevolgd heeft of als je wilt uitlichten dat jullie ook bezorgen).
Genoeg mogelijkheden dus! Het kiezen van een paar focusthema’s helpt jou straks om jouw strategie te structureren en variatie aan te brengen.
Stap 3. Bepaal frequentie en stijl
Hoe vaak je posts en hoe jouw posts eruitzien hangt samen met het kanaal dat je gebruikt en de huisstijl van jouw restaurant. Op LinkedIn is 2-5 keer in de maand iets posten bijvoorbeeld al voldoende, terwijl je op Instagram makkelijk 2-5 keer per week iets kunt delen.
Voor het gebruik van hashtags geldt dat je er op LinkedIn het beste 3-9 kunt gebruiken, terwijl op Instagram en Facebook rond de 30 prima kan. Ook de lengte van de post verschilt per kanaal. Op LinkedIn en Facebook kun je best een hele tekst kwijt, terwijl Instagram vooral op beeld gericht is (al kun je hier ook lange beschrijvingen kwijt).
Schrijf voor jezelf op aan welke praktische richtlijnen jouw posts moeten voldoen.
Stap 4. Maak een planning en stel social media posts op
Social media hoeft niet veel tijd te kosten. Wanneer jij een heldere strategie hebt uitgestippeld, kun je zelfs vooruit werken. Maak bijvoorbeeld eens een paar foto’s van collega’s en schrijf leuke voorstelposts, of zet een paar interessante feiten over jullie menu onder elkaar. Natuurlijk kun je ook hulp van experts inroepen.
Om de posts die je hebt geschreven gelijk te verdelen over de komende periode, kun je ze inplannen. Dat kan bijvoorbeeld in een Excel sheet of Word bestand, maar je kunt ook een planning tool gebruiken zodat de update automatisch geplaatst worden.
Voor Facebook en Instagram kun je gebruikmaken de Meta planner. Deze is gratis en vind je in de Facebook Business Suite. Je kunt, als jouw accounts gekoppeld zijn, voor zowel Instagram als Facebook posts inplannen. LinkedIn heeft geen ingebouwde planning tool. Wil je hier ook mee aan de slag? Dan kun je met een tool als Hootsuite gaan werken. Deze tools zijn wel betaald.
Stap 5. Zet in op groei met jouw kanalen
Nu je kanalen live zijn en je een strategie hebt uitgewerkt, is het tijd om volgers te verzamelen! Natuurlijk gaat dit deels vanzelf, maar je kunt op Facebook en LinkedIn bijvoorbeeld ook vrienden uitnodigen jouw pagina te volgen. Bovendien kun je door het plaatsen van hashtags en interactie hebben met andere relevante kanalen (door andermans posts te liken of erop te reageren) ook nieuwe volgers buiten je netwerk aantrekken.