5 tips voor het schrijven van pakkende social media posts

Feb 13, 2023
Gepubliceerd in: Zakelijk
Hoe schrijf jij een pakkende social media post die door het dak gaat? En waar moet je, naast de tekst, nog meer op letten? Wij geven je 5 tips om de leukste posts te maken! 

Zoals je in een vorig artikel kon lezen, kan zichtbaarheid op social media heel belangrijk zijn voor restaurants: 75% van de mensen geeft namelijk aan dat social media content invloed heeft op de keuze voor een restaurant (Restaurant Monitor 2020). Gelukkig hoef je niet alles zelf te doen, want niet minder dan 25% van de restaurantgasten deelt foto’s van hun bezoek via social media

Toch kun je niet alles aan je bezoekers overlaten. In dit artikel geven we je vijf tips om pakkende social media posts te schrijven. Lees snel verder! 

Zo maak jij pakkende social media posts 

Met deze vijf concrete tips zet jij ongetwijfeld een aantrekkelijke social media feed neer! 

Tip 1. Zorg voor goede fotografie: vooral op Instagram is dit heel belangrijk. Met goede foto’s vang jij de sfeer in jouw restaurant en trek jij het juiste publiek aan. Fotografie is een vak apart, een investering hierin loont! 

Is het inhuren van een fotograaf nog een brug te ver? Met de smartphones van vandaag de dag kun je gelukkig ook al mooie foto’s maken. En je kunt ook heus af en toe gebruikmaken van stock-foto’s, al is het wel belangrijk dat je foto’s uitkiest die qua beeldtaal passen bij de identiteit van jouw restaurant. 

Er zijn allerlei foto’s te vinden op internet, maar het is wel heel belangrijk dat je hierbij kiest voor rechtenvrije beelden. Deze kun je bijvoorbeeld gratis downloaden via Unsplash.com, Pexels.com en ook in de Adobe Stock collectie kun je gratis afbeeldingen vinden die commercieel ingezet mogen worden. 

Tip 2. Maak het persoonlijk 

Laat de mensen zien achter jouw zaak. Wie staan er lachend in de bediening? Welke chefs bereiden de lekkerste maaltijden in de keuken? Door jouw restaurant een gezicht te geven, creëer je een warm, authentiek beeld. 

Tip 3. Deel leuke nieuwtjes 

Hebben jullie en prijs gewonnen? Is er een nieuwe collega gestart? Hebben jullie nieuwe werkkleding? Is het menu vernieuwd? De kracht van actualiteit is er zeker eentje die je kunt benutten via social media. Gasten volgen je omdat ze op de hoogte willen blijven, dus zorg dat je leuke nieuwtjes gelijk deelt. 

Belangrijk is wel dat je geen posts gaat delen om het delen. Denk na of de informatie relevant of van toegevoegde waarde is voor jouw volgers voordat je iets post. 

Tip 4. Wees consistent 

Ga op zoek naar een goede frequentie voor het delen van updates. Niet te vaak, maar vaak genoeg om in het achterhoofd van jouw gasten te blijven. Kies een eenduidige stijl en communiceer met een tone of voice die past bij jouw restaurant. Het hoeft niet het professioneelste van het professioneelste te zijn: zolang jouw identiteit herkenbaar is en overeenkomt met waar je voor staat, zul jij gasten aan je binden. 

Tip 5. Wees origineel 

Wat maakt jouw restaurant anders dan anderen? Waarom zou een gast voor jouw restaurant moeten kiezen, en niet voor een ander restaurant? Houd het antwoord op deze vragen in je achterhoofd bij het maken van nieuwe social media posts, en laat steeds doorschemeren wat jouw restaurant zo bijzonder maakt. 

Gerelateerde artikelen: